لطفا چند لحظه صبر نمائید

سولفات منیزیم چیست؟

سولفات منیزیم کودی ارزشمند برای تامین دو عنصر منیزیم و گوگرد در مراحل نخستین رشد گیاه است و به تولید کلروفیل کمک می کند. منیزیم و نیتروژن تنها مواد مغذی جذب شده خاک هستند که اجزای کلروفیل را تشکیل می دهند. با کمبود منیزیم  رشد گیاه کاهش می یابد. عموما خاک ها حاوی منیزیم کافی هستند اما محصولات باغی معمولا منیزیم بیشتری نیاز دارند. کودهای پتاسیم دار سبب عدم تعادل منیزیم در گیاه شوند.لذا استفاده از منیزیم در کنار کودهای پتاس بسیار مفید است.
 

کاربرد سولفات منیزیم (کشاورزی)
سولفات منیزیم به صورت سولفات هپتا هیدرات بوده و نمک اپسوم  نامیده می شود. این ماده در صنایع زیبایی و پزشکی جهت تسکین درد عضلات استفاده می شود. با این حال در کشاورزی روشی اقتصادی برای افزایش راندمان محصول به کار می رود. منیزیم هسته اصلی مولکول کلروفیل در بافت گیاهی است. کمبود منیزیم سبب کمبود کلروفیل و در نتیجه رشد ضعیف و  ناقص گیاه را در پی دارد. این عنصر همچنین در فعال سازی سیستم های آنزیمی نقش موثری دارد.
گوگرد هم در رشد گیاهان تاثیر بسزایی دارد. خاک های آلی و غنی از هوموس منبع خوبی از گوگرد هستند که با تجزیه مواد آلی، آن را در دسترس گیاهان قرار می دهند. گیاهان ریشه بلند می توانند از مواد مغذی موجود در سطح زیرین خاک بهره مند شوند ولی برای سایر گیاهان که ریشه کوتاه دارند، به علت شست و شوی سطحی گوگرد خاک و کمبود آن، نیاز به مصرف گوگرد دارند.
مزایای سولفات منیزیم
سبب تامین کلروفیل و بهبود فتوسنتز گیاه می شود.
کود سولفات منیزیم سبب تامین منیزیم و گوگرد خاک می شود.
 نیاز محصولات زراعی نظیر سیب زمینی، گوجه فرنگی، لیمو، هویج و انواع فلفل را رفع می کند.
حلالیت بالای سولفات منیزیم سبب سهولت در اسپری محلول حاوی به شاخ و برگ گیاهان می شود.
استفاده از سولفات منیزیم به طور قابل توجهی pH خاک را تغییر نمی دهد.

 

روش استفاده از کود سولفات منیزیم
در گل های آپارتمانی؛ یک قاشق چای خوری از سولفات منیزیم را در یک لیتر آب حل کرده و گیاه خود را با استفاده از محلول تهیه شده هر 15 روز یک بار آبیاری کنید.  اما اگر از این کود جهت تغذیه گل رز استفاده می کنید؛ نحوه مصرف آن متفاوت است. در این مورد باید نصف استکان از پودر این کود را در یک لیتر آب حل کنید. زمانی که گل های رز روی غنچه هستند؛ یعنی در فصل بهار گیاه را با استفاده از این کود تغذیه کنید.
بهتر است که از زمان مصرف این کود نیز آگاه باشید. به طوری که اواخر اسفند ماه از کود سولفات منیزیم در باغات استفاده می کنند.
در محصولات زراعی نیز قبل از کاشت نسبت به مصرف سولفات منیزیم اقدام می کنند.
نحوه مصرف پودری
نهال و درختان جوان: 75-150 گرم در هر درخت
درختان غیر میوه ای: 200-400 گرم هر درخت
انگور: 50-100 گرم هر تاک
نباتات زراعتی: قبل از کاشت همراه با سایر کودها به مقدار 50-75 کیلوگرم در هکتار
درختان در مرحله باردهی: 150-250 گرم به ازای هر درخت
نحوه مصرف محلول پاشی
درختان: فصل بهار پس از رشد کامل برگ ها هر دوره 15 روزه تا زمان رفع علائم کمبود با تهیه ترکیب 2-3 کیلوگرم در هزار لیتر آب
گیاهان زراعتی: یک ماه پس از کشت در دوره 20 روزه تا زمان رفع علایم کمبود با تهیه ترکیب 2-3 کیلوگرم در هزار لیتر آب


برای تهیه سولفات منیزیم، در پایین صفحه بخش پیوندها روی گزینه خرید سولفات منیزیم کلیک کنید.

منابع:

https://www.jahaneshimi.com