لطفا چند لحظه صبر نمائید

کود سولفات منیزیم چیست؟


معرفی سولفات منیزیم

همانطور که می دانیم عناصر مختلفی برای رشد گیاه لازم است. منیزیم نیز یکی از این عناصر می باشد. بنابراین بطور خلاصه نقش منیزیم و اهمیت آن در کیاهان را بیان می کنیم. منیزیم در پوسته زمین فراوان است و  در طیف گسترده ای از مواد معدنی یافت می شود و با استفاده از این مواد معدنی و تجزیه آنها برای استفاده در دسترس گیاه می باشد. منیزیم روی سطح رس و ذرات ماده آلی نگه داشته می شود. اگرچه این شکل از منیزیم در دسترس گیاهان است ، اما این ماده مغذی به راحتی از خاک خارج نمی شود. منیزیم در تشکیل کلروفیل در گیاهان نقش دارد و در ساختمان کلروفیل حضور دارد به این صورت که در هر مولکول کلروفیل یک اتم منیزیم وجود دارد پس منیزیم در فتوسنتز نیز نقش دارد و کمبود این عنصر موجب کاهش سبزینگی گیاه خواهد شد و از طرفی غلظت سایر رنگ دانه ها مانند گزانتوفیل و کاروتن در گیاه کاهش می یابد. میزان منیزیم در دانه ها و برگ ها نسبت به شاخه ها بیشتر است. منیزیم در فعالسازی آنزیم ها نقش دارد و در این مورد می توان از اثر منیزیم را در فعال کردن حامل های فسفری که در جذب سایر عناصر در متابولیسم مواد هیدروکربنه، بخصوص در سیکلی که اسید سیتریک نام دارد نام برد.
منیزیم در جذب نیتروژن و ساخت پروتئین ها هم دخیل است. وجود این عنصر در دانه های روغنی بسیار حیاتی است. منیزیم در درختانی که تولید روغن می کنند مانند زیتون، نقش مثبتی در افزایش روغن دارد، این موضوع در مورد گردو و بادام نیز صدق می کند. مشخص شده است که منیزیم همراه با فسفات در ساخت روغن در گیاه نقش دارد. مقدار کافی منیزیم در گیاه کارایی مصرف کودهای فسفری توسط گیاه و دانه ها را افزایش می دهد.
سولفور هم در رشد و سلامت گیاهان نقش بسیار مهمی دارد. خاکهای آلی و غنی از هوموس منبع خوبی از گوگرد هستند که با انتشار آن در هنگام تجزیه مواد آلی آنرا در دسترس گیاهان قرار می دهند. از آنجا که گوگرد به راحتی از خاک خارج می شود ، لایه بالایی خاک باغ می تواند دچار کمبود باشد در حالی که لایه های عمیق تر خاک مقادیر کافی از این ماده مغذی را دارند. گیاهانی که دارای ریشه های عمیق هستند می توانند از مواد مغذی موجود در سطح زیرین خاک بهره مند شوند ولی برای سایر گیاهان نیاز به مصرف گوگرد هست. کود سولفات منیزیم برای تامین دو عنصر منیزیم و سولفور مفید است و شما می توانید با مشاوره کارشناسان کشاورزی از آن استفاده کنید.

کود سولفات منیزیم

کود سولفات منیزیم (Magnesium Sulphate)  یک کود شیمیایی ارزشمند برای تامین دو عنصر منیزیم و گوگرد در مراحل اولیه رشد گیاهان است. کود منیزیم سولفات برای بهبود رشد گیاهان و در فازهای تولید بسیار موثر است و به تولید کلروفیل کمک می کند. کود سولفات منیزیم و سایر محصولات نظیر کلات منیزیم 7% در کیفیت و عملکرد محصول نیز اثر می گذارد بخصوص اگر کمبود این عنصر شدید باشد مدت زمانی طول خواهد کشید تا محصول خوبی حاصل گردد. زیرا شاخه هایی که به دلیل کمبود، خشک شدند نیاز به زمان برای احیا دارند.
کود منیزیم سولفات یک منبع عالی برای تامین منیزیم است که اغلب به عنوان نیروگاهی در پشت فتوسنتز مورد استفاده قرار می گیرد. منیزیم برای رشد و سلامت گیاهان بسیار حیاتی است  زیرا در متابولیسم کربوهیدرات ها نقش دارد. استفاده از این عنصر به دلیل نقش آن در فعال کردن فتوسنتز ، با سبز شدن سریع گیاه همراه است زیرا محصول اصلی آن کلروفیل است. منیزیم نقش مهمی در فعال سازی تعدادی از آنزیم های مسئول متابولیسم کربوهیدات ها و آنزیم های مسئول ساخت اسید نوکلئیک از پلی فسفات های نوکلئوتید دارد. در کلیه این فعل و انفعالات متابولیکی منیزیم به عنوان یک رابط بین  ATP یا ADP  و مولکول آنزیم دخیل است.
شایان ذکر است که منیزیم و نیتروژن تنها مواد مغذی جذب شده خاک هستند که اجزای کلروفیل را تشکیل می دهند. با کمبود منیزیم  رشد گیاه کاهش می یابد و بازدهی آن بطور بالقوه محدود می شود. هرچند بسیاری از خاک ها حاوی منیزیم کافی هستند اما محصولات باغی با بازده بالا غالباً منیزیم بیشتری نیاز دارند. کودهایی با مقدار بالای پتاسیم اغلب می توانند باعث عدم تعادل منیزیم در گیاه شوند. در جایی که مقادیر زیادی پتاسیم استفاده می شود ، استفاده از منیزیم نیز مفید است. برای آگاهی بیشتر در این زمینه با ما در نشریه جهان شیمی فیزیک همراه باشید.
 

کمبود منیزیم در خاک های اسیدی و شنی و زمین های زراعی که برای سالها تحت کشت های متوالی قرار داشتند بیشتر به چشم می خورد. گیاهان منیزیم را به صورت یون جذب می کنند. سولفات منیزیم یک نمک غیرارگانیک است که از گوگرد، منیزیم و اکسیژن تشکیل شده و دارای فرمول شیمیایی  MgSO4 است. این کود معمولا در زمان شخم زنی به همراه سایر عملیات های لازم مثل افزدون کودهای دیگر به خاک افزوده می شود.از کود سولفات منیزیم در پرورش گل های رز نیز استفاده می شود. رز به کمبود منیزیم بسیار حساس است. از این رو گلخانه داران با استفاده از این کود گل های رز را تغذیه می کنند .همچنین سولفات منیزیم اثرات مثبتی مانند افزایش گلدهی، پررنگی گل های رز و سبزترشدن برگ های گل رز را به دنبال خواهدداشت.