لطفا چند لحظه صبر نمائید

ساخت بمب دودزا با نیترات پتاسیم و سوربیتول به سبک اسکای لایتر

این فرآیند می تواند چیزهای زیادی در مورد ساخت آتش بازی به شما بیاموزد. مانند وزن کردن مواد شیمیایی، غربالگری مواد شیمیایی، مخلوط کردن فرمول و مهم ترین عیب یابی در صورتی که چیزی کاملاً طبق برنامه عمل نکند. بدین منظور شما به یک آسیای قهوه، نیترات پتاسیم KNO3 و سوربیتول (یا شکر معمولی) و فویل آلومینیومی سنگین برای پوشش نیاز دارید.

دود سفید را می توان به راحتی با مخلوطی از 60 درصد نیترات پتاسیم و 40 درصد سوربیتول و یا ترکیب 50-50 نیترات پتاسیم و شکر معمولی (ساکارز) تهیه کرد. قبل از شروع باید شکر و نیترات پتاسیم را خردایش کرده به طوری که به راحتی از یک صفحه 60 مش عبور کنند.

همیشه مواد شیمیایی را جداگانه آسیا کنید! هرگز مخلوطی از اکسید کننده و سوخت را آسیا نکنید زیرا ممکن است این مخلوط مشتعل شده و باعث فاجعه شود. بهتر است آسیای جداگانه برای اکسید کننده ها و سوخت ها داشته باشید، اما اگر فقط یکی از آنها در دسترس است، مواد شیمیایی را تمیز کنید تا مطمئن شوید که آلودگی وجود ندارد.

ظرف حاوی مواد را به شدت به جلو و عقب تکان دهید تا دو ماده شیمیایی کاملاً مخلوط شوند. مراقب باشید، این مخلوط اکنون بسیار قابل اشتعال است.

 

ساخت بمب دودزا با استفاده از یک لوله مقوایی:

با استفاده از چسب و مقوا یک لوله ساخته و انتهای آن را مسدود کنید. چندین پیمانه از مخلوط دود خود را به لوله اضافه کنید تا حدود یک اینچ از قسمت بالایی آن پر شود. حالا یک توپ کوچک از فویل آلومینیومی را در وسط یک فیتیله به طول 6 اینچ مچاله کنید. این توپ فویل باید کمی بزرگتر از قطر لوله (1 اینچ) باشد زیرا به زودی به عنوان یک پلاگین برای دستگاه دود ما عمل می کند.

فیتیله و سپس دوشاخه فویل را در انتهای باز لوله قرار دهید. اگر قرار است توپ فویل شل شود، کمی فویل دیگر اضافه کنید تا زمانی که شل جا شود اما به اندازه کافی محکم شود که نیفتد. نیازی نیست این دوشاخه را در جای خود بچسبانید، کمپ دود سوزان آن را بیرون می راند و اجازه می دهد دود به درستی تخلیه شود.

 

استفاده از فویل آلومینیومی:

با قرار دادن چند پیمانه مخلوط دود سفید در مرکز یک مربع 6 اینچ در 6 اینچ از فویل آلومینیومی سنگین می توان یک بمب دودزای ساده ساخت. دور مخلوط دود را مانند یک کاسه فویل فرم دهید.

طول کمتری از فیتیله ویسکو را وارد کنید و فویل آلومینیومی اطراف فیوز را به آرامی ببندید. نیازی به فشرده کردن مخلوط دود یا بسته شدن اطراف فیتیله نیست. پس از اتمام باید یک توپ فویل آلومینیومی پر از مخلوط دود داشته باشید و طول فیتیله از یک طرف کشیده شود.

 

عیب یابی بمب های دودزا

مشکل: بمب دودزای روشن نشد یا سوخت و سپس خاموش شد.

علت: مواد شیمیایی دود به اندازه کافی مخلوط نشده است.

راه حل: مخلوط دود باقیمانده را دوباره مخلوط کرده و دوباره امتحان کنید.

 

مشکل: شکر معمولی رطوبت هوا را جذب کرده است

راه حل: شکر به سرعت رطوبت را جذب می کند. اگر در آب و هوای مرطوب هستید سعی کنید به جای آن از سوربیتول استفاده کنید زیرا رطوبت کمتری دارد.

بمب دودزا: خیلی سریع منفجر شد یا سوخت.

علت: سوراخ هواکش خیلی کوچک است

راه حل: بهترین راه حل کاهش سرعت مخلوط دود با افزودن سوخت اضافی است. با افزودن 5 درصد پودر قند اضافی شروع کنید. همچنین می توانید یک سوراخ اضافی اضافه کنید یا یک لوله با دهانه بازتر را امتحان کنید.