لطفا چند لحظه صبر نمائید

مگنلیوم Magnalium و کاربردهای آن

مگنلیوم یک آلیاژ آلومینیوم با ترکیب 5 درصد منیزیم و 95 درصد آلومینیوم در صنعت و معمولا ترکیب 50-50 پودرهای مذکور در صنایع آتش بازی است.

خواص

آلیاژهایی با مقادیر کمی منیزیم (حدود 5%) استحکام بیشتر، مقاومت در برابر خوردگی بیشتر و چگالی کمتری نسبت به آلومینیوم خالص دارند. چنین آلیاژهایی نسبت به آلومینیوم خالص کارایی بیشتری دارند و جوشکاری آنها آسانتر است. آلیاژهایی با مقادیر بالای منیزیم (حدود 50%) شکننده هستند و نسبت به آلومینیوم حساس‌تر به خوردگی هستند. اگرچه آنها به طور کلی گرانتر از آلومینیوم هستند، استحکام بالا، چگالی کم و کارایی بیشتر منجر به استفاده از آنها در قطعات هواپیما و خودرو می شود.

آلیاژهایی با حدود 50 درصد منیزیم شکننده هستند و به راحتی خورده می شوند که آنها را برای اکثر مصارف مهندسی نامناسب می کند. با این حال، این آلیاژها در صورت پودر شدن قابل اشتعال هستند، نسبت به منیزیم خالص در برابر خوردگی مقاوم‌تر هستند و نسبت به آلومینیوم خالص واکنش‌پذیرتر هستند و به همین دلیل در صنایع آتشبا‌زی به عنوان سوخت فلزی و تولید جرقه های درخشان استفاده می‌شوند. به دلیل واکنش پذیری بالا، منیزیم نسبتاً داغ می سوزد و جرقه های سفید مایل به زرد روشن ایجاد می کند. پودر مگنلیوم نیز در صورت سوختن خود به خود با صدای ترق می سوزد و سازش خوبی بین واکنش پذیری منیزیم و پایداری آلومینیوم ایجاد می کند. یکی دیگر از مزایای مگنلیوم، شکنندگی آلیاژ است، همانطور که قبلا ذکر شد. به راحتی با چکش شکسته می شود و سپس در دستگاه های نرم کننده نظیر آسیا خرد می شود تا پودر قابل استفاده ساخته شود. در یک آسیای گلوله ای در عرض چند ساعت به پودر ریز تبدیل می شود (برخلاف طی مدت زمان چند روز با پودر آلومینیوم). لذا مگنلیوم به سبب خواص آتش بازی، بسیار قوی تر از پودر آلومینیوم است (در صورت مقایسه با اندازه مش مشابه) و اقدامات احتیاطی مشابه باید همانند کار با منیزیم انجام شود. عواملی نظیر رطوبت و ناسازگاری با سایر ترکیبات (ترکیبات اسید بوریک و آمونیوم) بسیار مورد توجه قرار گیرد. از مگنلیوم برای ساخت تیرهای تعادل و سایر اجزای سازه های سبک نیز استفاده می شود.

اخبار مرتبط
پودر آلومینیوم و کاربردهای آن تولید پودر آلومینیوم معرفی اجمالی پودر منیزیم و کاربردهای آن انواع فلش پودر ترکیبات رایج انواع فلش پودر چگونه فلش پودر بسازیم؟ فلش پودر به زبان ساده کاربرد ترکیبات حاوی پتاسیم در آتش بازی مواد آتش بازی از چه چیزی ساخته می شوند؟ علم آتش بازی شیمی آتش بازی راهنمای ساخت مواد آتش بازی ستاره افشان، مار درخشان و بمب دودزا اصول آتش بازی ساخت ستاره افشان چگونه با نیترات استرانسیم ستاره افشان بسازیم؟ تاریخچه فشفشه دینامیت M80 چیست؟ تاریخچه و انواع دینامیت خودتان ترقه بسازید! انواع پیشران های موشکی انواع مختلف موشک ها توسعه برنامه های موشکی چگونه سوخت موشک بسازیم؟ چگونه موشک قندی (sugar rocket) بسازیم؟ چگونه یک مینی موشک بسازیم؟ ساخت موشک نیترات-ساکاروز کندی راکت یا موشک های مبتنی بر شکر موشک بالستیک چیست؟ موشک و انواع آن نحوه ساخت موشک باروتی نحوه ساخت موشک سوتی مقایسه باروت و نیتروسلولز آنفو ANFO چیست؟ باروت و پودر سیاه تاریخچه باروت و مواد منفجره در زندگی باروت با ذغال چوب بسازیم یا کربن فعال؟ باروت با ذغال نخل انواع مختلف باروت، تاریخچه و مصرف انواع باروت ساخت باروت در خانه بمب دودزا چطور ساخته می شود؟ سه روش تولید دودزا