لطفا چند لحظه صبر نمائید

گوگرد؛ چهارمین ماده مغذی مهم محصولات کشاورزی

برای تهیه گوگرد به راحتی از سایت فلات کالا آنلاین خرید کنید.

نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) اجزای حیاتی یک محصول خوب بارور شده هستند. اما برای دستیابی به محصول و غذاهای مغذی تر، محصولات زراعی به گوگرد (S) نیاز دارند. این خبرنامه، مقدمه ای بر گوگرد و نقش مهم آن در کشاورزی است.

 

 

نقش گوگرد در رشد و نمو گیاهان

گوگرد یکی از 17 ماده مغذی ضروری گیاه است. برای رشد و توسعه همه محصولات بدون استثنا ضروری است. مانند هر ماده مغذی ضروری، گوگرد نیز دارای عملکردهای کلیدی در گیاهان است:

تشکیل کلروفیل که اجازه فتوسنتز را می دهد که از طریق آن گیاهان نشاسته، قندها، روغن ها، چربی ها، ویتامین ها و سایر ترکیبات تولید می کنند.

تولید پروتئین. گوگرد ترکیبی از سه اسید آمینه حاوی S (سیستئین، سیستین و متیونین) است که بلوک های سازنده پروتئین هستند. حدود 90 درصد گیاه S در این اسیدهای آمینه وجود دارد.

سنتز روغن ها. به همین دلیل است که گوگرد کافی برای دانه های روغنی بسیار مهم است.

فعال شدن آنزیم هایی که به واکنش های بیوشیمیایی در گیاه کمک می کنند.

عملکرد محصول را افزایش می دهد و کیفیت محصول را بهبود می بخشد، که هر دو قیمت بازاری را که کشاورز برای محصول خود دریافت می کند تعیین می کند.

با توجه به کیفیت محصول، S باعث بهبود درصد پروتئین و روغن در بذر، کیفیت غلات برای آسیاب و پخت، بازارپسندی مغز نارگیل خشک (کوپرا)، کیفیت تنباکو، ارزش غذایی علوفه و غیره می شود.

این با متابولیسم های خاص در گیاهان و ویژگی های ساختاری پروتوپلاسم همراه است.

 

منابع و علائم کمبود گوگرد

علائم کمبود گوگرد شبیه کمبود نیتروژن است: برگها زرد مایل به زرد یا سبز روشن می شوند. برخلاف نیتروژن، علائم کمبود گوگرد ابتدا در برگ های جوان ظاهر می شود و حتی پس از مصرف نیتروژن نیز ادامه می یابد.

 

کود گوگردی و عملکرد محصول

در حالی که آزمایش‌های خاک برای کمبود گوگرد نشان می‌دهد که محصولی که در آن خاک رشد می‌کند، از کاربرد گوگرد سود می‌برد یا به آن پاسخ می‌دهد، اثبات واقعی زمانی است که در چنین خاک‌هایی، کاربرد گوگرد در واقع عملکرد محصول را افزایش می‌دهد. 

 

انواع کودهای گوگردی

اغلب مواد کود حاوی گوگرد را می توان به چهار گروه تقسیم کرد:

 1) کودهای حاوی سولفات،

 2) کودهای حاوی گوگرد عنصری،

 3) کودهای حاوی ترکیبی از سولفات و گوگرد عنصری،

 4) کودهای گوگرد مایع.