لطفا چند لحظه صبر نمائید

نیترات پتاسیم KNO3 از دید مجله بریتانیکا

برای خرید نیترات پتاسیم به راحتی از سایت فلات کالا آنلاین خرید کنید.

نیترات پتاسیم (KNO3)، یک نمک کریستالی سفید یونی است که از یون‌های پتاسیم و یون‌های نیترات تشکیل شده است. موارد استفاده از نیترات پتاسیم شامل ساخت کودها، آفت کش ها، شیشه، آتش بازی، مواد منفجره و سوخت موشک است. همچنین به عنوان نگهدارنده غذا استفاده می شود و وقتی به گوشت اضافه می شود باعث واکنش بین میوگلوبین و هموگلوبین خون می شود و رنگ گوشت قرمز به نظر می رسد. همچنین به عنوان یک افزودنی در برخی از خمیردندان ها برای کمک به حساسیت دندان استفاده می شود. نیترات پتاسیم در سطوح بالایی برای انسان سمی است، بنابراین استفاده از آن در هنگام مصرف انسان به دقت کنترل می شود.

این ماده به شکل ناخالص یافت می شود که اغلب نمک نیتر نیز نامیده می شود، نام آن از کلمات لاتین sal patrae به معنای "نمک سنگ" گرفته شده است، زیرا اغلب به عنوان یک ماده سفید رسوب شده بر روی سطح سنگ ها یافت می شود. این نمک می تواند بر روی سطح خاک در مکان های مختلف با آب و هوای گرم از جمله در مصر، اسپانیا و ایران تشکیل شود. در چنین مکان هایی مدفوع، ادرار و گیاهان در حال پوسیدگی با رطوبت و خاک قلیایی واکنش نشان می دهند و نیترات ایجاد می کنند. این نیترات ها در آب باران حل می شوند و پس از تبخیر این آب، رسوبات سفید نیترات پتاسیم باقی می مانند. بسیاری از غارها در سراسر جهان دارای ذخایر زیادی از نترات پتاسیم هستند که به دلیل مقادیر زیادی گوانو و ادرار خفاش در آنجا یافت می شود.

 

تاریخچه و تولید

در قرن نهم شیمیدانان چینی کشف کردند که مخلوطی از نیترات پتاسیم، گوگرد و زغال چوب به طور خود به خود دود و شعله ایجاد می کند. در قرن یازدهم، چینی‌ها مخلوط باروت را در بمب‌های دودزا برای کمک به مبارزه با دشمنان ترکیب می‌کردند و در قرن‌های سیزدهم و چهاردهم از این قدرت انفجاری برای به جلو راندن اجسام به سمت دشمنان خود با اسلحه استفاده کردند.

از نظر تاریخی در ایالات متحده، در اوایل تا اواسط قرن نوزدهم، غارهای کنتاکی، تنسی، و ویرجینیای غربی به طور گسترده برای استخراج نیترات پتاسیم که برای تولید باروت استفاده می شد، استخراج می شدند. با کشف کاربردهای بیشتر نیترات پتاسیم، تقاضا برای ترکیب شیمیایی افزایش یافت. افزایش تقاضا، تولید آن را از غارها، جایی که فقط مقدار محدودی از مواد شیمیایی می‌توان تولید کرد، به آزمایشگاه‌های صنعتی با توانایی بسیار بالاتر برای تولید منتقل کرد. رایج ترین روش تولید صنعتی از کلرید پتاسیم در واکنش جابجایی مضاعف با اسید نیتریک استفاده می کند.

 

خواص شیمیایی

نیترات پتاسیم دارای جرم مولی 101.10 گرم بر مول است. نقطه جوش 400 درجه سانتیگراد (752 درجه فارنهایت)، نقطه ذوب 334 درجه سانتیگراد (633 درجه فارنهایت) و چگالی آن 2.11 گرم بر سانتیمتر مکعب در 25 درجه سانتیگراد (70 درجه فارنهایت) است. در دمای 25 درجه سانتیگراد با 38.3 گرم در 100 میلی لیتر در آب محلول است اما در اکثر الکل ها فقط کمی محلول است. در اتانول نامحلول است.

در حالی که نیترات پتاسیم به خودی خود قابل احتراق نیست، سوزاندن مواد قابل احتراق را تسریع می کند. نیترات پتاسیم یک اکسید کننده قوی است و هنگامی که گرم می شود به نیتریت پتاسیم و اکسیژن تجزیه می شود که به فرآیند احتراق در مواد منفجره کمک می کند. به همین دلیل از نیترات پتاسیم به عنوان یک عامل اکسید کننده یاد می شود. کاربردهای متعددی از جمله در ساخت کود، دارو، باروت، آتش بازی و مواد منفجره دارد.

 

تولید صنعتی مدرن

در ایالات متحده سالانه بیش از 200000 تن نیترات پتاسیم تولید می شود که تقریباً 90 درصد از تولید در کودها استفاده می شود. 10 درصد باقیمانده در فرآیندهایی مانند ساخت کبریت و آتش بازی و شیشه و سرامیک استفاده می شود. تولید سالانه در سرتاسر جهان بیش از 30 میلیون تن است و روسیه با کمی بیش از نیمی از این تولید سالانه پیشتاز است.